Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 10 adviezen
ADMINISTRATIE
Vermelden BIG-nummer in communicatie met patiënten
BIG-geregistreerde zorgverleners moeten hun BIG-nummer kunnen overleggen wanneer iemand daarom vraagt. Zij moeten het nummer op allerlei plekken vermelden, bijv. op hun website en in wachtruimtes. Wat gaat er nu veranderen? Meer...
PRIVACY
Handreiking voor opnemen van gesprekken door patiënten
Patiënten kunnen er baat bij hebben om een gesprek met een arts op te nemen. Tegelijkertijd kan een geluidsopname voor u als arts ongemakkelijk voelen. Hoe kunt u hiermee omgaan in de praktijk? Wat zegt de nieuwe handreiking hierover? Meer...
INSPECTIE
Calamiteiten melden?
Als een zorgaanbieder een calamiteit niet meldt bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), kan hij een boete krijgen. Wanneer moet u als zorgaanbieder een calamiteit melden en hoe doet u dat? Meer...
VERZEKERINGEN
Brandregres vernieuwd, moet u daar iets mee?
Sinds 1 januari 2014 is de vernieuwde brandregresregeling van kracht. Kort gezegd betekent dit dat verzekeraars een brandschade volledig kunnen verhalen op de veroorzaker. Wat moet u daar zeker van weten? Meer...
RICHTLIJNEN EN PROTOCOLLEN
Nieuwe Leidraad meldingen IGZ 2013
Op 21 oktober jl. is de nieuwe Leidraad meldingen IGZ 2013 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg van kracht geworden. Aan welke eisen moeten meldingen nu voldoen en hoe gaat IGZ om met een melding? Meer...
BEDRIJFSBEVEILIGING
Veilig internetten en een slecht wachtwoordbeleid
Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders veilig internetten belangrijk vinden, maar dat ze er een zeer slecht wachtwoordbeleid op na houden. Hoe gaat u als medisch ondernemer veilig met wachtwoorden om, zónder dat dit veel tijd kost? Meer...
BEROEPSPRAKTIJK
Het laatste nieuws over het EPD en LSP
Inmiddels is het nodige in gang gezet rond de informatie over het uitwisselen van patiëntengegevens via het landelijk Schakelpunt LSP. Wat moet u daar als hulpverlener over weten? Meer...
TUCHTRECHTSPRAAK
Verpleegkundige klaagt arts aan
Een verpleegkundige werd door een zorgcentrum ontslagen. Bij de tuchtrechter diende de verpleegkundige een klacht in tegen een, volgens haar, slecht functionerende huisarts, waardoor zij haar werk niet had kunnen doen. Meer...