Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

BOEKHOUDING

Inkopen food & non-food en de invloed op uw winstmarge

Stel, de cijfers over 2018 zien er weliswaar goed uit, maar de (bruto)winstmarge op uw grootste omzetgroepen is gezakt. Heeft u weleens stilgestaan bij de invloed van de non-foodinkopen daarop? Waar draait het om en wat kunt u doen? Meer...

BRUTOWINSTMARGE

Winst uitdrukken in percentage van omzet of van inkoop?

Een abonnee kwam met de vraag wat gebruikelijk is bij het uitdrukken van de winstmarge: berekend vanuit de omzet of vanuit de inkoop. Wanneer gebruikt u welke methode? Meer...

BRUTOWINST

Met welk soort marge gaat u aan de slag?

De horeca kent twee soorten margeberekeningen: die van de verkoop en die van de inkoop. Maar welke is nu nauwkeuriger? Kunt u die marges onderling ook snel omrekenen? Wij zochten het voor u uit. Meer...

BRUTOWINSTMARGE

Koffie en suiker duurder. Denk aan uw marge!

Het nieuws meldde een op handen zijnde prijsstijging van koffie en suiker. Stel dat uw inkoopkosten daardoor met 8% zouden stijgen. Hoe berekent u zoiets door? Wat gebeurt er met uw (winst)marge als u niet zou doorberekenen? Meer...

BRUTOWINSTMARGE

De methode om de kaartprijs te bepalen is vaak de schuldige

De belastingcontroleur heeft altijd extra oog voor de behaalde brutowinstmarges op omzetgroepen als ‘Koffie’, ‘Wijnen’, ‘Bieren’ en ‘Frisdranken’. Hij werkt vaak met gemiddelden; uw situatie kan echter verschillen. Hoe wapent u zich hiertegen? Meer...

BRUTOWINSTMARGE

Uw mise-en-place voor de winstmarge 2012

Meer...

KAART- EN MENUPRIJS - KOSTPRIJSMETHODE

Wij bepalen onze winstmarge zelf, inspecteur!

U weet dat de belastingcontroleur scherp naar uw winstmarges kijkt. U sjoemelt niet, maar u wilt ook geen gedonder als uw marge eens uit de pas loopt. Moet u echt steeds dat lastige rekenwerk verrichten? Wat is slim? Meer...

KAART- EN MENUPRIJS - KOSTPRIJSMETHODE

Dat zijn ónze prijzen …

Uiteraard bepaalt u als horecaondernemer tegen welke prijs u een ‘natje of een droogje’ op de kaart zet. Toch heerst daar nog wel eens verwarring over, bij uw collega’s, maar óók bij uw klanten. Hoe zit dat juridisch en fiscaal? Meer...

ADMINISTRATIE - BRUTOWINSTMARGE

Met glitter en glamour geserveerd …

Van presentatie en ‘het oog wilt ook wat’ weet u alles; dat is uw vak. Dus kleedt u uw gerechten, (mix)dranken, ijscoupes, etc. aan met versierselen, in uw jargon ‘garnering’, ‘garnituur’ of ‘opmaak’ genoemd. Hoe ziet dat er fiscaal uit? Meer...

BRUTOWINSTMARGE

Ieder procentje is er één, toch?

Btw-verhoging in 2009 of accijnsverhoging in 2008. Wat gebeurt er als u in zo’n geval de kaartprijs niet zou verhogen? Wat is wijsheid? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator

indicator