Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 10 adviezen
BOEKHOUDING
Inkopen food & non-food en de invloed op uw winstmarge
Stel, de cijfers over 2018 zien er weliswaar goed uit, maar de (bruto)winstmarge op uw grootste omzetgroepen is gezakt. Heeft u weleens stilgestaan bij de invloed van de non-foodinkopen daarop? Waar draait het om en wat kunt u doen? Meer...
BRUTOWINSTMARGE
Winst uitdrukken in percentage van omzet of van inkoop?
Een abonnee kwam met de vraag wat gebruikelijk is bij het uitdrukken van de winstmarge: berekend vanuit de omzet of vanuit de inkoop. Wanneer gebruikt u welke methode? Meer...
BRUTOWINST
Met welk soort marge gaat u aan de slag?
De horeca kent twee soorten margeberekeningen: die van de verkoop en die van de inkoop. Maar welke is nu nauwkeuriger? Kunt u die marges onderling ook snel omrekenen? Wij zochten het voor u uit. Meer...
BRUTOWINSTMARGE
Koffie en suiker duurder. Denk aan uw marge!
Het nieuws meldde een op handen zijnde prijsstijging van koffie en suiker. Stel dat uw inkoopkosten daardoor met 8% zouden stijgen. Hoe berekent u zoiets door? Wat gebeurt er met uw (winst)marge als u niet zou doorberekenen? Meer...
BRUTOWINSTMARGE
De methode om de kaartprijs te bepalen is vaak de schuldige
De belastingcontroleur heeft altijd extra oog voor de behaalde brutowinstmarges op omzetgroepen als ‘Koffie’, ‘Wijnen’, ‘Bieren’ en ‘Frisdranken’. Hij werkt vaak met gemiddelden; uw situatie kan echter verschillen. Hoe wapent u zich hiertegen? Meer...
KAART- EN MENUPRIJS - KOSTPRIJSMETHODE
Wij bepalen onze winstmarge zelf, inspecteur!
U weet dat de belastingcontroleur scherp naar uw winstmarges kijkt. U sjoemelt niet, maar u wilt ook geen gedonder als uw marge eens uit de pas loopt. Moet u echt steeds dat lastige rekenwerk verrichten? Wat is slim? Meer...
KAART- EN MENUPRIJS - KOSTPRIJSMETHODE
Dat zijn ónze prijzen …
Uiteraard bepaalt u als horecaondernemer tegen welke prijs u een ‘natje of een droogje’ op de kaart zet. Toch heerst daar nog wel eens verwarring over, bij uw collega’s, maar óók bij uw klanten. Hoe zit dat juridisch en fiscaal? Meer...
ADMINISTRATIE - BRUTOWINSTMARGE
Met glitter en glamour geserveerd …
Van presentatie en ‘het oog wilt ook wat’ weet u alles; dat is uw vak. Dus kleedt u uw gerechten, (mix)dranken, ijscoupes, etc. aan met versierselen, in uw jargon ‘garnering’, ‘garnituur’ of ‘opmaak’ genoemd. Hoe ziet dat er fiscaal uit? Meer...
BRUTOWINSTMARGE
Ieder procentje is er één, toch?
Btw-verhoging in 2009 of accijnsverhoging in 2008. Wat gebeurt er als u in zo’n geval de kaartprijs niet zou verhogen? Wat is wijsheid? Meer...