Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 7 adviezen
PATIËNTENRECHTEN
Tijdig de risico’s met de patiënt bespreken
Volgens de (aangescherpte) WGBO moet een arts een patiënt op duidelijke wijze informeren over de aard en het doel van de behandeling, de te verwachten gevolgen en risico’s (...). Hoe ver gaat deze informatieplicht? Meer...
TUCHTRECHT
Moet de patiënt altijd weten wie de operateur is?
Job Kops is binnen de vakgroep urologie van het opleidingsziekenhuis al jarenlang bekend met een blaascarcinoom. Een van de urologen bespreekt de beoogde ingreep met hem. Moet deze arts de ingreep dan ook uitvoeren? Meer...
BEHANDELINGSOVEREENKOMST
Behandelingsovereenkomst wel of niet opgezegd?
Een dermatoloog komt bij het tuchtcollege over onder meer de vraag of er al dan niet sprake was van een regelmatige opzegging van de behandelingsovereenkomst. De patiënt en de dermatoloog spreken elkaar tegen. Hoe pakt dit uit? Meer...
TUCHTRECHT
Omgaan met klachten is altijd lastig ...
Een gynaecoloog liet een gesprek met een patiënte met betrekking tot een ingreep van 15 jaar eerder, ontaarden in een ruzie. De patiënte diende een klacht in bij het Medisch Tuchtcollege. Waarom wijst het tuchtcollege deze klacht af? Meer...
PATIËNTENRECHT
Eerst betalen ...
In het bedrijfsleven is het gebruikelijk om spullen pas (terug) te geven, als er betaald is. Mag u het patiëntendossier achterhouden zolang er niet betaald is? Meer...
TUCHTRECHTSPRAAK
Persoonlijke aandacht
Er werd een orthopedisch chirurg onder andere verweten dat hij tekort was geschoten in de communicatie met een patiënte. Wat ging er mis? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT - AANSPRAKELIJKHEID
Ietsje meer risico
Na een operatie doet zich bij een patiënt het logesyndroom voor. Is er sprake van aansprakelijkheid als vooraf de risico’s en alternatieven niet besproken zijn? Meer...