Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

GEZONDHEIDSRECHT

Patiënt of nabestaande heeft niet langer inzagerecht in een calamiteitenrapport

De Hoge Raad beantwoordde de vraag of nabestaanden recht hadden op inzage in het PRISMA-rapport na suïcide van hun zoon, ontkennend. Tot nu toe werd er aan nabestaanden openheid gegeven over calamiteiten. Wat was de motivatie? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

De nieuwe ‘Wet toetreding zorgaanbieders’

Uit de bezoeken van de inspectie in 2019 bleek 75% van de nieuwe zorgbedrijven (2.500) niet aan de wettelijke toetredingseisen te voldoen. Wat moet u nu al weten over de nieuwe ‘Wet toetreding zorgaanbieders’ die per 1 januari 2022 geldt? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Uitvoerbaarheid wetgeving gedwongen zorg is een probleem

De nieuwe Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten (Wzd) en de nieuwe Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) zijn sinds 2020 van kracht. In dit artikel bespreken we de nieuwe Wvggz. Meer...

PATIËNTENRECHTEN

Toetsing verantwoordelijkheid in de zorg door de inspectie

Voor patiënten en hun familieleden is het vaak lastig te overzien wie het aanspreekpunt is. Dat is zeker belangrijk als er sprake is van meerdere medisch specialisten rondom dezelfde patiënt. Welke afspraken zijn dan belangrijk? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Nieuw voor geneeskundige behandelingsovereenkomst

De Eerste Kamer heeft ingestemd met de wijziging van de WGBO voor wat betreft de bewaarplicht van patiëntengegevens, aanvulling op de informatieplicht en inzage door nabestaanden in het medisch dossier. Wat is er nieuw? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Heeft u al een klachten- en geschillenregeling?

De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) geeft zorgaanbieders een aantal verplichtingen. Zo moet u een klachten- en geschillenregeling hebben en u aansluiten bij een erkende geschillencommissie. Hoe zit dat? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Moet de behandelaar altijd Nederlands spreken?

Een patiënt merkte dat de (vervangende) tandarts en zijn assistent onvoldoende Nederlands spraken. De patiënt vond dat iemand die in Nederland tandarts is, het Nederlands voldoende moet beheersen. Hoe is dat wettelijk geregeld? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Wanneer is iets een calamiteit, incident of complicatie?

In de praktijk is er nog steeds onduidelijkheid over de betekenis van de definitie van calamiteiten, incidenten en complicaties en wanneer wat moet worden gemeld bij de IGZ op grond van de wet. Daarover heeft de IGZ een brochure gemaakt. Meer...

PRIVACY

Wat betekenen de nieuwe privacyregels voor u?

De EU wil de privacy van haar burgers beter beschermen via een nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (hierna: ‘AVG’). Die is nodig door de toename van digitale gegevensverwerking. Hoe krijgt ú daarmee te maken? Meer...

KLACHTEN

Een nieuw Landelijk Meldpunt Zorg per 1 juli 2014

Per 1 juli a.s. kunnen cliënten terecht bij het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) indien zij vinden dat de klachtafhandeling door een zorginstelling niet goed verloopt. Zij kunnen advies en begeleiding krijgen wanneer ze klachten hebben. Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator

indicator