Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 10 adviezen
GEZONDHEIDSRECHT
Patiënt of nabestaande heeft niet langer inzagerecht in een calamiteitenrapport
De Hoge Raad beantwoordde de vraag of nabestaanden recht hadden op inzage in het PRISMA-rapport na suïcide van hun zoon, ontkennend. Tot nu toe werd er aan nabestaanden openheid gegeven over calamiteiten. Wat was de motivatie? Meer...
TOEZICHT
Inspectie komt controleren op grensoverschrijdend gedrag
De inspectie gaat zich meer richten op bewustwording en preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag door zorgverleners. Daarnaast grijpt zij in als het toch voorkomt. Iedereen moet kunnen rekenen op goede en veilige zorg. Wat speelt er? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
De nieuwe ‘Wet toetreding zorgaanbieders’
Uit de bezoeken van de inspectie in 2019 bleek 75% van de nieuwe zorgbedrijven (2.500) niet aan de wettelijke toetredingseisen te voldoen. Wat moet u nu al weten over de nieuwe ‘Wet toetreding zorgaanbieders’ die per 1 januari 2022 geldt? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
De informatieplicht van mondzorgaanbieders
Per 1 januari 2020 moet iedere patiënt duidelijk geïnformeerd worden over “al hetgeen de patiënt redelijkerwijs nodig heeft om een beslissing over een onderzoek of behandeling te kunnen nemen”. Hoe ver gaat dat voor mondzorgaanbieders? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
Hoelang moet u zorgdossiers bewaren?
Sinds 1 januari 2020 is de bewaarplicht van zorgdossiers voor zorgverleners volgens de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) niet langer 15, maar 20 jaar. Meer...
PATIËNTENRECHTEN
Toetsing verantwoordelijkheid in de zorg door de inspectie
Voor patiënten en hun familieleden is het vaak lastig te overzien wie het aanspreekpunt is. Dat is zeker belangrijk als er sprake is van meerdere medisch specialisten rondom dezelfde patiënt. Welke afspraken zijn dan belangrijk? Meer...
ADMINISTRATIE
Vermelden BIG-nummer in communicatie met patiënten
BIG-geregistreerde zorgverleners moeten hun BIG-nummer kunnen overleggen wanneer iemand daarom vraagt. Zij moeten het nummer op allerlei plekken vermelden, bijv. op hun website en in wachtruimtes. Wat gaat er nu veranderen? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
Heeft u al een klachten- en geschillenregeling?
De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) geeft zorgaanbieders een aantal verplichtingen. Zo moet u een klachten- en geschillenregeling hebben en u aansluiten bij een erkende geschillencommissie. Hoe zit dat? Meer...
PRAKTIJKORGANISATIE
Nog niet aangesloten bij een geschillencommissie?
Met de komst van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft u als zorgaanbieder een aantal verplichtingen. Eén daarvan is het aansluiten bij of het instellen van een erkende geschillencommissie. Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
Maatregelen tegen foute hulpverleners
Onlangs ontstond de nodige reuring over 3 tandartsen die waren ingeschreven in het Nederlandse BIG-register maar die in Engeland een bevoegdheidsbeperking hadden. Welke maatregelen kunnen er nu en straks getroffen worden? Meer...