Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 7 adviezen
AANSPRAKELIJKHEID
Mag een arts zijn fouten toegeven?
Wanneer een arts een medische fout heeft gemaakt, bestaat er soms verwarring over wat hij hierover wel of niet moet zeggen tegen de patiënt. Hij wil natuurlijk geen problemen met zijn aansprakelijkheidsverzekering. Wat is wijsheid? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
Overzicht klachten- en geschillenbehandeling in de zorg
Onlangs is de Monitor Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg uitgebracht. Deze is opgesteld door het NIVEL. Wat is nu de stand van zaken van de invoering en effectiviteit van de klachten- en geschillenbehandeling? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
Meldplicht voor nieuwe zorgaanbieders
Dit najaar is het wetsvoorstel ‘Wet toetreding zorgaanbieders’ (Wtza) ingediend. Waar moet u op voorbereid zijn? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
Waaraan moet een klachtenfunctionaris voldoen?
Sinds 2017 zijn zorgaanbieders verplicht een klachtenfunctionaris (KF) aan te stellen die klachten, etc. in behandeling neemt en tussen klager en aangeklaagde hulpverlener probeert te bemiddelen. Aan welke eisen moet zo’n KF voldoen? Meer...
INSPECTIE
Calamiteiten melden?
Als een zorgaanbieder een calamiteit niet meldt bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), kan hij een boete krijgen. Wanneer moet u als zorgaanbieder een calamiteit melden en hoe doet u dat? Meer...
GEZONDHEIDSRECHT
De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
Het wetsvoorstel voor de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is door de Eerste Kamer aangenomen en zal per 1 januari 2016 in werking treden. Wat gaat er dan veranderen? Meer...
RECHT
Uw declaraties wijken wel erg af!
Van het Hof Arnhem-Leeuwarden mag een zorgverzekeraar patiënten van een hulpverlener vertellen dat de nota’s afwijken van die van andere hulpverleners. Wat speelde daar en zijn de omstandigheden van het geval altijd doorslaggevend? Meer...