Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 7 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

AANSPRAKELIJKHEID

Mag een arts zijn fouten toegeven?

Wanneer een arts een medische fout heeft gemaakt, bestaat er soms verwarring over wat hij hierover wel of niet moet zeggen tegen de patiënt. Hij wil natuurlijk geen problemen met zijn aansprakelijkheidsverzekering. Wat is wijsheid? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Overzicht klachten- en geschillenbehandeling in de zorg

Onlangs is de Monitor Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg uitgebracht. Deze is opgesteld door het NIVEL. Wat is nu de stand van zaken van de invoering en effectiviteit van de klachten- en geschillenbehandeling? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Meldplicht voor nieuwe zorgaanbieders

Dit najaar is het wetsvoorstel ‘Wet toetreding zorgaanbieders’ (Wtza) ingediend. Waar moet u op voorbereid zijn? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Waaraan moet een klachtenfunctionaris voldoen?

Sinds 2017 zijn zorgaanbieders verplicht een klachtenfunctionaris (KF) aan te stellen die klachten, etc. in behandeling neemt en tussen klager en aangeklaagde hulpverlener probeert te bemiddelen. Aan welke eisen moet zo’n KF voldoen? Meer...

INSPECTIE

Calamiteiten melden?

Als een zorgaanbieder een calamiteit niet meldt bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), kan hij een boete krijgen. Wanneer moet u als zorgaanbieder een calamiteit melden en hoe doet u dat? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg

Het wetsvoorstel voor de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is door de Eerste Kamer aangenomen en zal per 1 januari 2016 in werking treden. Wat gaat er dan veranderen? Meer...

RECHT

Uw declaraties wijken wel erg af!

Van het Hof Arnhem-Leeuwarden mag een zorgverzekeraar patiënten van een hulpverlener vertellen dat de nota’s afwijken van die van andere hulpverleners. Wat speelde daar en zijn de omstandigheden van het geval altijd doorslaggevend? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator

indicator