Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

TOEZICHT

Inspectie komt controleren op grensoverschrijdend gedrag

De inspectie gaat zich meer richten op bewustwording en preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag door zorgverleners. Daarnaast grijpt zij in als het toch voorkomt. Iedereen moet kunnen rekenen op goede en veilige zorg. Wat speelt er? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Mag u bij een klacht gebruikmaken van het patiëntendossier?

Als u als zorgverlener een klacht of claim van een patiënt krijgt, mag u dan een kopie uit het patiëntendossier maken en deze gebruiken voor uw verweer? De regels hiervoor verschillen en zijn afhankelijk van de soort procedure die er is ingezet. Meer...

TUCHTRECHTSPRAAK

Dreigementen uiten door een aangeklaagde arts heeft risico’s

Een werkgever van een bedrijfsarts eist van een aanklager intrekking van de klacht plus een schadevergoeding. Wat vindt de tuchtrechter van het op deze manier onder druk zetten van een klager? Meer...

PATIËNTENRECHTEN

Toetsing verantwoordelijkheid in de zorg door de inspectie

Voor patiënten en hun familieleden is het vaak lastig te overzien wie het aanspreekpunt is. Dat is zeker belangrijk als er sprake is van meerdere medisch specialisten rondom dezelfde patiënt. Welke afspraken zijn dan belangrijk? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Heeft u al een klachten- en geschillenregeling?

De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) geeft zorgaanbieders een aantal verplichtingen. Zo moet u een klachten- en geschillenregeling hebben en u aansluiten bij een erkende geschillencommissie. Hoe zit dat? Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Moet de behandelaar altijd Nederlands spreken?

Een patiënt merkte dat de (vervangende) tandarts en zijn assistent onvoldoende Nederlands spraken. De patiënt vond dat iemand die in Nederland tandarts is, het Nederlands voldoende moet beheersen. Hoe is dat wettelijk geregeld? Meer...

PRAKTIJKORGANISATIE

Nog niet aangesloten bij een geschillencommissie?

Met de komst van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft u als zorgaanbieder een aantal verplichtingen. Eén daarvan is het aansluiten bij of het instellen van een erkende geschillencommissie. Meer...

GEZONDHEIDSRECHT

Nieuwe wet over kwaliteit, klachten en geschillen

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) wordt op dit moment behandeld in de Eerste Kamer. Dit wetsvoorstel zorgt voor nogal wat onrust bij zorgaanbieders. Wat zijn de belangrijkste punten die u nu al moet weten? Meer...

TUCHTRECHT

Ook in uw vrije tijd …

Een deelnemer aan een reis klaagt over het gedrag van een fysiotherapeut/medereiziger. Is het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg dan bevoegd? Meer...

RECHT

Klachten gestroomlijnd

Een ontevreden patiënt kan op veel plekken zijn gelijk proberen te halen. Hij kan naar het Tuchtcollege of de Geschillencommissie Zorginstellingen. Bovendien moet iedere zorginstelling een eigen klachtencommissie hebben. U ook? Meer...

Geactualiseerd op: 19.04.2024

Meer van Indicator

indicator