Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 10 adviezen
TUCHTRECHTspraak
Proactief handelen na een fout kan een sanctie voorkomen
Als u een patiënte ziet, stelt u zo goed mogelijk een diagnose en schrijft u zo nodig medicatie voor. Toch kan een verkeerde aanpak zorgen voor een tuchtklacht. Hoe kan proactief handelen een sanctie voorkomen? Meer...
TUCHTRECHTSPRAAK
Informeren bij wijziging medicatie dementerende patiënt
Hoe belangrijk het is dat een behandelaar goed naar de medicatie van een dementerende kijkt en begeleiders over wijzigingen daarin informeert, blijkt wel uit de hiernavolgende casus. Meer...
TUCHTRECHT
“U had toch beloofd me te helpen ...”
Een huisarts zegt een patiënt toe euthanasie te verlenen. Uiteindelijk komt hij daar om allerlei redenen op terug en trekt zich terug. Hoe reageerde de tuchtrechter hierop? Meer...
TUCHTRECHT
Psychiater voldoende betrokken bij patiënte
Een psychiater wordt geconfronteerd met een klacht van een patiënte. De klacht betreft onder andere de medicatie, onvoldoende aandacht voor de patiënte en het spreken met haar echtgenoot zonder haar goedkeuring. Wat speelde er? Meer...
TUCHTRECHTSPRAAK
Wat als uw patiënt andere medicatie wil?
Mag u een patiënt vragen een andere arts te zoeken omdat u vindt dat de arts-patiëntrelatie verstoord is, bijvoorbeeld omdat de patiënt andere medicatie wil gebruiken dan u adviseert? Wat vond de tuchtrechter daar onlangs van? Meer...
PATIËNTENRECHTEN
Privécontacten met een patiënt
Een hulpverlener in een psychiatrische kliniek besluit een suïcidale patiënte tijdelijk in haar eigen huis op te vangen. Zij meldt dit niet aan de werkgever, noch aan de psychiater. Haar werkgever stelt haar op non-actief. Kan hij haar ook ontslaan? Meer...
TUCHTRECHT
Zorg dat u het beleid kunt verdedigen
Een patiënte overlijdt na een periode van 15 maanden waarin haar gezondheid steeds verder verslechtert. Achteraf blijkt dat de arts een onjuiste diagnose heeft gesteld. Wat vond de tuchtrechter daarvan? Meer...
TUCHTRECHTSPRAAK
Miskende patiënt?
Ongetwijfeld krijgt u er ook wel eens mee te maken: een extreem somatiserende patiënt. Wat wordt er van u als professional verwacht? En hoe kunt u zich beschermen tegen de klacht dat u te weinig aandacht voor de patiënt heeft? Meer...
TUCHTRECHTSPRAAK
Zorg dat de klager zich serieus genomen voelt
Een huisarts liep tegen een tuchtrechtelijke waarschuwing aan. Een patiënt stelde dat hij hem niet serieus genomen had. Was dat werkelijk het geval en wat kunt u leren uit deze zaak? Een casus over hoe het niet moet. Meer...
GEZONDHEIDSRECHT - TUCHTRECHTSPRAAK
Met wie spreek ik?
Bij een intakegesprek weet de patiënt niet altijd met wie hij van doen heeft. Dit kan gemakkelijk tot misverstanden en zelfs klachten leiden. Meer...