Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 8 adviezen
GEZONDHEIDSRECHT
Off-label medicatie en kritiek tijdens de coronapandemie
De inspectie diende een klacht in tegen een huisarts die off-label medicatie aan coronapatiënten voorschreef. Ook liet de arts zich in de media kritisch uit over het overheidsstandpunt ten aanzien van COVID-19. Wat vond de tuchtrechter? Meer...
TUCHTRECHT
Goede informatie vooraf is ook belangrijk
Esther heeft oorklachten, daarom worden er diverse keren trommelvliesbuisjes geplaatst. Ze heeft onder andere recidiverende luchtweginfecties en klachten. De KNO-arts doet onderzoek, verwijst haar naar de internist en schrijft een hoortoestel voor. Meer...
TUCHTRECHTspraak
Proactief handelen na een fout kan een sanctie voorkomen
Als u een patiënte ziet, stelt u zo goed mogelijk een diagnose en schrijft u zo nodig medicatie voor. Toch kan een verkeerde aanpak zorgen voor een tuchtklacht. Hoe kan proactief handelen een sanctie voorkomen? Meer...
TUCHTRECHT
Beroep ingetrokken maar klacht gehandhaafd, wat nu?
De ouders van een minderjarige jongen dienen bij het tuchtcollege een klacht in tegen een ziekenhuisapotheker. Zij gaan in beroep bij het Centraal Tuchtcollege als hun klacht wordt afgewezen maar trekken het beroep in. Wat betekent dit? Meer...
TUCHTRECHT
Psychiater voldoende betrokken bij patiënte
Een psychiater wordt geconfronteerd met een klacht van een patiënte. De klacht betreft onder andere de medicatie, onvoldoende aandacht voor de patiënte en het spreken met haar echtgenoot zonder haar goedkeuring. Wat speelde er? Meer...
TUCHTRECHT
Verwerpen ernstige diagnose moet gemotiveerd worden
Een huisarts die dienst deed op een huisartsenpost, miste een ernstige diagnose en wordt onzorgvuldig handelen verweten. Het tuchtcollege komt tot een berisping en publicatie van de zaak. Wat ging er allemaal mis? Meer...
TUCHTRECHT
Niet raadplegen van dossier kan leiden tot een calamiteit
Een demente patiënte keert na een heupoperatie uit het ziekenhuis terug naar het verpleeghuis. Doordat de specialist ouderengeneeskunde het dossier niet raadpleegt, overlijdt de patiënte. Wat zegt de tuchtrechter? Meer...
BEROEPSPRAKTIJK
Alarm bij twee keer bellen?
Triage op de huisartsenpost luistert nauw: de informatie komt telefonisch binnen, u ziet de hulpvrager niet en vaak kent u de patiënten niet. In de praktijk blijkt dan dat de ‘belfrequentie’ een goede graadmeter kan zijn. Hoe ging dat laatst mis? Meer...