Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 10 adviezen
BELEID
Lichaamsgeur en onverzorgd uiterlijk van een medewerker
U geeft een medewerker graag een compliment over zijn nieuwe kleding of kapsel. Maar hoe bespreekt u het als een medewerker zichzelf slecht verzorgt, met vlekken op zijn kleding op het werk komt of als iemand onaangenaam ruikt? Meer...
PERSONEELSBELEID
Een conflict met een medewerker, hoe pakt u dat aan?
Een sluimerend conflict in organisaties leidt volgens de SER jaarlijks tot veel ziekteverzuim. Werknemers besteden bovendien tot wel 20% van hun tijd hieraan. Alle reden voor een juiste conflicthantering. Meer...
PERSONEELSBELEID
In een gesprek het conflict de wereld uit
Als medewerkers een conflict hebben, kan dat grote gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk dat beide partijen hun grieven, wensen en eisen helder krijgen. Uiteindelijk moeten ze met elkaar om de tafel. Hoe pakt u zo’n gesprek aan? Meer...
PERSONEELSBELEID
Hoe lost u conflicten adequaat op?
Conflicten zijn er in soorten en maten. Zo kan er bijv. een conflict zijn tussen medewerkers en tussen afdelingen. Conflicten horen er nu eenmaal bij, maar om escalatie te voorkomen, moeten ze wel opgelost worden. Hoe doet u dat? Meer...
PERSONEELSBELEID
Geef eens een compliment!
Als werkgever doet u veel moeite om goede en gemotiveerde medewerkers te vinden. Als zij echter eenmaal bij u werken, is het belangrijk hen ook gemotiveerd te houden. Hoe kan zoiets eenvoudigs als een complimentje daarbij helpen? Meer...
PERSONEELSBELEID
Hoe geef ik feedback?
Het is niet altijd gemakkelijk om werknemers aan te spreken op hun gedrag of hun functioneren. De manier waarop u dat doet, is belangrijk. Door goed feedback te geven, kunt u gedrag én prestaties bijsturen. Maar hoe doet u dat? Meer...
PERSONEELSBELEID
Hoe leer ik personeel samenwerken?
Als bedrijf moet u winst maken, anders houdt het snel op. Daar is een goede interne samenwerking voor nodig, uw medewerkers moeten het immers sámen doen. Hoe leert u uw personeel daarom goed samen te werken? Meer...
PERSONEELSBELEID
Die verandering is toch een vooruitgang!
Een verandering doorvoeren in een bedrijf gaat vaak gepaard met weerstand. Dat geeft veel gedoe. Hoe gaat u om met weerstand en hoe zet u veranderingen tóch door? Meer...
ZIEKTEVERZUIM
Wat te doen met snelle ziekmelders?
De kosten van ziekteverzuim blijken in de praktijk 1,5 tot 5 maal de directe loonkosten. Vaak is veel kortstondig ziekteverzuim de oorzaak hiervan. Er lijkt meestal weinig aan te doen, of zijn er toch mogelijkheden? Meer...
ONTSLAG
“Vaarwel en tot ziens! Ik ga naar de concurrent.”
Maandagmorgen 08.00 uur. Frits komt binnen en vertelt u dat hij gaat vertrekken. Hij gaat bij een concurrent aan de slag! Wat doet u? Ontsteekt u in woede, wenst u hem veel succes of nodigt u hem uit voor een goed gesprek? Meer...