Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 8 adviezen
ZIEKMELDING
Durf aan een werknemer tijdens een telefonische ziekmelding gerust te vragen: “Wat kun je nog wel?!”
Veel werkgevers stellen standaardvragen als hun werknemer zich telefonisch ziek meldt. Maar kunt u en mag u nog meer vragen? Hoe pakt u dat aan? Meer...
ARBEIDSONGESCHIKTHEID
Voer een zorggesprek bij frequente ziekmeldingen
Als een medewerker meerdere keren per jaar ziek is, is dit vaak een teken dat er meer speelt. Bij drie of meer ziekmeldingen in twaalf maanden spreken we van frequent verzuim. Hoe gaat u het gesprek aan? Meer...
VAKANTIE
Ziek tijdens een vakantie
Uw medewerker wordt ziek tijdens zijn vakantie. Kunt u de vakantiedagen toch gewoon afschrijven? Hoe controleert u of hij wel echt ziek is? Meer...
PRIVACY
Een zieke werknemer, wat mag u wel en niet vragen?
Sinds de invoering van de AVG mag u als werkgever nog maar zeer beperkt gegevens vragen (en verwerken) van een medewerker die ziek of aan het re-integreren is. Wat mag wel en wat mag niet? Meer...
ZIEKTE
Zorg voor een goede start met een goede ziekmelding
Hoe zorgt u ervoor dat u de juiste stappen zet in een verzuimdossier en hoe maakt u duidelijke afspraken waarmee veel problemen kunnen worden voorkomen? Hoe is de ziekmelding daarbij belangrijk? Meer...
ZIEKTE
Géén privégegevens vragen bij een ziekmelding
Een werkgever werd op de vingers getikt omdat hij bij een ziekmelding te veel privégegevens vroeg aan de werknemer. Helemaal niets vragen is natuurlijk ook geen optie, dus ... wat kunt u dan eigenlijk wél vragen? Meer...
PERSONEELSBELEID
Een drempel tegen ‘makkelijke’ verzuimmeldingen
Er zijn medewerkers die zich ziek melden als ze horen dat er griep in de lucht hangt. Dáárom: ziekte overkomt je, verzuim is een keuze. Vaak kan een werknemer kiezen: een aspirientje nemen en gaan werken of thuisblijven. Kunt u helpen? Meer...
ZIEKTE
Direct aanpakken die ziekmelding!
Meteen het eerste telefoontje vanochtend was weer raak! Een ziekmelding. Hoe gaat u het beste om met deze ziekmelding? Wat kúnt u vragen en wat zou u moeten vragen? Wij zetten de do’s en dont’s voor u op een rijtje. Meer...